Een eigen stukje weiland

Waarom staan koeien zo graag op een kluitje te grazen? Dat vraag ik me regelmatig af als ik in het buitengebied aan het fietsen ben. Hoe groot het weiland ook is, overal hetzelfde beeld: de koeien wijken niet van elkaars zijde. Ze hebben een hele lap vers gras tot hun beschikking, maar in plaats van het eerlijk onder elkaar te verdelen, verdringen ze elkaar op dat ene stukje weiland. Het gras dat ze verorberen is afgegraasd, platgetrapt of besmeurd met mest. Komt er dan echt geen koe op het idee om die andere kant van de wei te verkennen? Natuurlijk, de nabijheid van soortgenoten is vertrouwd en veilig. Als er gevaar dreigt, sta je samen sterk. Maar het blijft vreemd om te zien: een eindje verderop valt er meer te halen, maar de koe verkiest de kudde.

Niet alleen in de dierenwereld, maar ook in het bedrijfsleven kom je een hoop kuddegedrag tegen. Veel ondernemingen, of ze nu theezakjes, overhemden of verzekeringspolissen verkopen, doen meer van hetzelfde. Ze zeggen allemaal de beste of de goedkoopste te zijn, maar verschillen nauwelijks van elkaar. Net zoals koeien in de wei richten bedrijven zich vaak op een afgegraasde markt. Ze kruipen dicht naar hun concurrenten toe en hopen op goed geluk wat van hun winst af te snoepen. De vraag is hoe slim dat is. Want juist ondernemingen die een nieuw pad durven te kiezen boeken op de lange termijn succes. Door het nét even anders te doen, onderscheiden ze zich van de rest. Neem Douwe Egberts en Philips die met Senseo zorgden voor een revolutie in de koffiezetmarkt. Of restaurant Vapiano waar je met een pasje zelf pasta, pizza of salade kunt bestellen: de gast vindt het handig, terwijl het restaurant op personeelskosten bespaart. Een ander voorbeeld is Mymuesli waar je via een ingrediëntenmixer op het web muesli op maat kunt kopen. Dankzij hun heldere keuzes hebben de ondernemingen meer kans om door consumenten gekozen te worden.

Ook in Twente en de Achterhoek zijn er gelukkig bedrijven die een eigen stukje weiland hebben opgezocht. Met ‘onmeunig lekkere’ toetjes die ambachtelijk worden gemaakt heeft de Zuivelhoeve uit Twekkelo een unieke positie in de zuivelmarkt verworven. Iets vergelijkbaars zien we bij Joppiesaus die in bijna alle Nederlandse cafetaria’s te krijgen is. De verse snacksaus is ontwikkeld door Annie’s Snackbar in Glanerbrug en wordt nu in grote getale gemaakt in Neede. En wist u dat Thuisbezorgd.nl, de populaire bestelsite voor bezorgmaaltijden, in Enschede is gestart? Het draait ‘m bij deze bedrijven niet eens zozeer om grootse en meeslepende dingen, maar om het lef buiten de gebaande paden te treden. Te midden van hun concurrenten vallen ze op omdat ze iets verrassends, speciaals of nieuws doen. En het zou zo maar kunnen zijn dat er vandaag in onze regio weer iets opmerkelijks wordt bedacht. Want ook al lijken de meeste bedrijven op koeien die op een kluitje staan te grazen, uiteindelijk weet je nooit hoe een koe een haas vangt.

Deze column is eerder gepubliceerd in de Twentsche Courant Tubantia van 11 mei 2016

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Ik wil meer informatie

Bel mij terug

Bekijk alle columns