Hol mal den Harry

In het BMW Museum in München is het een drukte van belang. Doorgewinterde autoliefhebbers, Duitse gezinnen en Chinese toeristen vergapen zich aan de geschiedenis van de Bayerische Motoren Werke. De meeste van de 125 tentoongestelde auto’s en motoren vormen een feest der herkenning. Zo staan er verschillende generaties van de 3-, 5- en 7-serie, maar ook speciale modellen uit de autosport, reclames en tv-programma’s. De meeste BMW’s waar ik in het museum langsloop ken ik uit ‘Derrick’, de legendarische krimiserie die jarenlang op de buis was. Als hoofdinspecteur bij de Münchner Kriminalpolizei reed Stephan Derrick steevast in auto’s van het illustere Duitse merk, meestal de 5-serie. En al komt de zin ‘Harry, hol schon mal den Wagen’ als zodanig in geen enkele aflevering voor, Derricks assistent Harry Klein kwam regelmatig in een BMW voorrijden.

Tegenover het BMW Museum staat de BMW Welt, showroom en belevingscentrum van de Beierse autofabrikant. Het gaat goed met de onderneming, dat zie je zo. Alleen al uit het futuristische gebouw blijkt dat BMW vol vertrouwen naar de toekomst kijkt. Vorig jaar, toen het bedrijf zijn honderdjarig jubileum vierde, kwam de ontwerpafdeling zelfs met een studiemodel van de auto van morgen, de Vision Next 100. Over twintig à dertig jaar, zo verwachten de designers, hebben BMW-rijders de keus: zich laten rijden of zelf sturen. Als ze kiezen voor autonoom vervoer, zorgt een lichtbol op de voorruit voor interactie met andere weggebruikers. Licht de bol bijvoorbeeld groen op, dan is dat een signaal voor voetgangers dat ze veilig kunnen oversteken. Maar binnen een handomdraai krijgt de bestuurder de controle over de auto terug. Het interieur verandert mee: er komt een stuur uit het dashboard, de voorruit wordt transparant en op het glas ervan verschijnt in 3D nuttige rij-informatie. Er zitten nog veel meer snufjes in de BMW Vision Next 100, zoals deuren die vanzelf opengaan en technologie die de bestuurder op gevaren op de weg wijst. En nadat je bent uitgestapt, rijdt de auto zichzelf weg om een parkeerplaats te zoeken. Of het voertuig rijdt op benzine, stroom of een andere energiebron, dat laat BMW in het midden.

Hoe realistisch is deze visie op de toekomst van het autorijden? BMW’s designdirecteur Adrian van Hooydonk (inderdaad, een Nederlander) zegt daarover: ‘Als je je als ontwerper iets kunt voorstellen, dan is er een grote kans dat het ooit ook realiteit wordt’. Dat klinkt veelbelovend. Onwillekeurig vraag ik me in de BMW Welt af hoe cultfiguren Stephan Derrick en Harry Klein de toekomstauto zouden hebben gebruikt in hun pogingen misdaad te bestrijden. Ik denk dat ze het autorijden te leuk vonden om over te stappen op autonoom vervoer. Hoewel: de zelfrijdende BMW zou Harry natuurlijk een hoop tijd hebben bespaard – de auto halen en voorrijden zou niet meer nodig zijn. Want Stephan Derrick had de zelfrijdende wagen gewoon met zijn mobiel kunnen oproepen, eventueel met Harry erin. En wie weet had hij dan eens gezegd: ‘Wagen, hol schon mal den Harry’.

Deze column is eerder gepubliceerd in de Twentsche Courant Tubantia van 8 juni 2017

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Ik wil meer informatie

Bel mij terug

Bekijk alle columns