Inspiratie uit de outlet

Ochtrup, op twintig minuten rijden vanaf de Duitse grens, is een stadje met twee gezichten. Op een zaterdagmiddag zie je dat meteen. De hoofdwinkelstraat: vrijwel uitgestorven, op enkele inwoners na die een stuk gebak halen of wat kopen bij drogisterij Rossmann. Verderop in Ochtrup, bij het Factory Outlet Center: een drukte van belang, met onder de bezoekers opvallend veel Nederlanders. Bij de winkels van Jack & Jones, Desigual en Fossil staan ze in de rij. Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat ‘merkendorpen’ zoals FOC Ochtrup een ramp zijn voor de lokale middenstand. Het is dan ook onbegrijpelijk dat de gemeente Assen onlangs heeft ingestemd met de bouw van een outlet bij het TT-circuit – en dat terwijl er in de binnenstad twintig procent leeg staat.

Maar waarom trekken outletcenters zoveel bezoekers? Een groot aanbod merkartikelen tegen lage prijzen, zult u zeggen. Dat klopt, maar dat is niet het hele verhaal. De kracht van outlets is dat ze zich volledig inleven in de bezoeker, vanaf het moment van aankomst tot het punt van vertrek. Om te beginnen: je kunt er gratis parkeren. Het lijkt simpel, maar het scheelt bezoekers een hoop geld en irritatie. Wie z’n auto heeft weggezet, hoeft niet lang te zoeken naar de ingang van het outletcenter. Daar aangekomen, merk je direct dat er meer is dan winkels en horeca alleen. Zo zijn er speelplekken voor kinderen, groen en sfeerverlichting om de boel op te fleuren en comfortabele bankjes om uit te rusten. Dankzij variatie in de bebouwing, historiserende architectuur en smalle straatjes vinden de meeste mensen het een aantrekkelijke omgeving. Leegstand is er nauwelijks. Mocht een winkel tijdelijk niet gevuld zijn, dan zorgen kleurenstickers op de ruiten ervoor dat het pand niet detoneert in het straatbeeld. Op een centrale plek vind je verder gratis wc’s, lockers om je aankopen op te bergen en rolstoelen voor mensen die minder goed ter been zijn. Anders gezegd: een outletcenter heeft de uitstraling van een oud stadje, maar is van alle moderne gemakken voorzien. Geen wonder dat shoppers na hun bezoek tevreden huiswaarts keren en weer terugkomen.

Het geheim van een outletcenter is in feite het geheim van de sportvisser: het gaat er niet om dat de visser het aas lekker vindt, maar de vis. Bij alle keuzes die outleteigenaren maken staan niet de eigen wensen en behoeften centraal, maar die van het winkelend publiek. En daarbij gaat het echt niet alleen om beleving en gezelligheid. Gemak en comfort, zoals gratis parkeren, voldoende zitbankjes en handige kluisjes, zijn zeker zo belangrijk. Daarom raad ik gemeentebesturen, vastgoedeigenaren en winkeliersverenigingen aan om eens een bezoek te brengen aan FOC Ochtrup – niet om er wat te kopen, maar om inspiratie op te doen. Want in een tijd waarin binnensteden en dorpscentra zichzelf opnieuw moeten uitvinden, is het credo ‘ken uw klant’ actueler dan ooit.

Deze column is eerder gepubliceerd in de Twentsche Courant Tubantia van 9 maart 2016

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Ik wil meer informatie

Bel mij terug

Bekijk alle columns