Lang leve de fiets!

In 2020 wil Enschede de beste fietsstad van Nederland zijn. Een loffelijk streven, want een stad met een voortreffelijk fietsklimaat is een uitnodigende, aantrekkelijke en leefbare stad – en niet alleen voor fietsers. Enschede is niet de enige gemeente die ruim baan wil geven aan de fiets. ‘Rutte III moet de autoforens verleiden de fiets te pakken’, schreven vier wethouders Verkeer en Vervoer (die van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Zwolle) en de Fietsersbond onlangs nog in de NRC. Als tien procent van de autoforensen de fiets zou pakken, aldus de auteurs, dan hoeven we in Nederland niet meer in de file te staan. Weliswaar bedraagt de gemiddelde afstand voor woon-werkverkeer in ons land ongeveer 15 kilometer, met de e-bike ben je er zo. En tijdens het spitsuur vermijd je files, een probleem waarmee steeds meer steden te maken hebben.

Natuurlijk wordt er in ons kikkerlandje al heel wat afgefietst. Sterker nog: Nederland is hét fietsland van de wereld. Dat blijkt uit cijfers die de Fietsersbond samen met Beslist.nl op een rij heeft gezet. Nergens vind je relatief gezien zoveel fietsfans bij elkaar: op 17 miljoen Nederlanders zijn er 22,5 miljoen fietsen. Bijna een kwart van onze dagelijkse verplaatsingen leggen we per fiets af, in totaal zo’n 15 miljard kilometer per jaar, verdeeld over 250 tot 300 fietsritten per hoofd van de bevolking. Vooral in studentensteden wordt er veel gefietst. De drukste fietspaden vinden we in Utrecht, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Tijdens de ochtendspits zijn er in Nederland zelfs meer fietsen op de weg dan auto’s. Steeds vaker zijn dat ook e-bikes. Het aandeel elektrische fietsen in de verkoop stijgt en bedraagt intussen al bijna dertig procent van het totale aantal nieuw verkochte fietsen. De verwachting is dat dit aandeel alleen maar zal toenemen.

Dat fietsen zo populair is, is niet verrassend. Wie fietst, bespaart op de kosten van een auto, niet alleen in de aanschaf, maar ook in het gebruik. Verder is fietsen gezond, voor lijf en leden. Werknemers die fietsen zijn fitter, blijer en ook nog eens productiever, zo blijkt uit onderzoek. Voorts dragen fietsers bij aan een beter milieu: anders dan de heilige koe stoot het stalen ros geen CO2 uit. Waar minder auto’s rijden, is er bovendien minder verkeerslawaai. En voordat we het vergeten: fietsen is vooral ook leuk. Als je het zo bekijkt, kun je Adam Opel – inderdaad, de man achter het Duitse automerk – alleen maar gelijk geven. Hij zei eens: ‘Bij geen andere uitvinding is het nuttige zo innig verbonden met het aangename als bij de fiets’. Laten we daarom hopen dat het nieuwe kabinet de oproep van de vier wethouders en de Fietsersbond ter harte neemt en de autoforens verleidt de fiets te pakken. In Twente kunnen we daar alvast mee beginnen. Dat zou mooi passen in onze nationale fietstraditie. Menig bestuurder geeft trouwens al het goede voorbeeld. Want als men in het buitenland ergens van opkijkt, dan is het wel dat bij ons zelfs ministers en burgemeesters fietsen.

Deze column is eerder gepubliceerd in de Twentsche Courant Tubantia van 29 juni 2017

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Ik wil meer informatie

Bel mij terug

Bekijk alle columns