Markthalmania

Op 15 maart 2016 gaf Stad en Regio een presentatie op het jaarcongres van de Centrale Vereniging voor Ambulante Handel (CVAH), de belangenorganisatie van marktkooplieden. Het thema van de lezing was ‘markthalmania’ oftewel de opmars van foodhallen naar voorbeeld van de Rotterdamse Markthal. Stad en Regio denkt dat de trend van foodbeleving en het enthousiasme van enkele lokale partijen niet voldoende zijn om overal een markthal te rechtvaardigen – het gaat uiteindelijk om de businesscase. Is het mogelijk om buiten de grote steden een overdekte versmarkt winstgevend te maken? Kleinere gemeenten missen simpelweg de kritische massa en aantrekkingskracht van Rotterdam, zeker als het gebouw waarin de foodhall komt niet spectaculair is. Zelfs in het bourgondische Den Bosch heeft Versmarkt Van Heinde het niet gered; binnen drie maanden moest de zaak alweer sluiten. Conclusie: gemeenten die een markthal willen moeten niet dwepen met Rotterdam, maar leren van Den Bosch.

Ik wil meer informatie

Bel mij terug

Bekijk alle columns