Onbedorven land

‘Land van verrassingen.’ Zo prees de Achterhoek zich aan in een promotiefolder uit 1959 die ik laatst van iemand kreeg. De leus werd gebruikt om vakantiegangers naar de regio te lokken. ‘Deze streek bezit een rijkdom aan natuurschoon, zoals men die maar zelden vindt; in een kleurige variatie van weelderige bossen, onafzienbare korenvelden, bekoorlijke bosweiden… De bekoring van de Achterhoek leidt tot deze verrassingen en de toerist die hiervan gebruik weet te maken, komt ontspannen en opgefrist terug van zijn vakantie.’ Goed, die korenvelden en bosweiden klinken wat gedateerd en ook het woord ‘bekoring’ kom je niet veel meer tegen. Maar dat de Achterhoek voor bezoekers verrassingen in huis heeft, klopt nog steeds.

In dezelfde week dat ik de promotiefolder uit de oude doos in handen kreeg gedrukt, vond ik bij een kringloopwinkel een regionale VVV-gids uit 1991. Daarin valt het volgende te lezen: ‘De Achterhoek is een onbedorven land, een vakantieland. De mensen voelen zich er prettig, zijn gastvrij en hebben nog de tijd; zowel voor elkaar als voor u.’ De brochure is uitgebreider dan die uit 1959 en er staan meer tips, foto’s en advertenties in. Zo wordt er reclame gemaakt voor de ‘groene’ haltes van de GSM. Met ‘GSM’ werd niet een mobieltje bedoeld, maar de Gelderse Streekvervoer Maatschappij. Wandelaars hoefden niet met de auto te komen; in plaats daarvan konden ze de bus pakken die ze liet in- en uitstappen bij speciale haltes in de buurt van mooie wandelgebieden. ‘Een milieuvriendelijk alternatief’, aldus de VVV. De Achterhoek investeert al jaren in duurzaamheid!

Een tijdje terug zag ik bij een restaurant een recente vakantiegids voor de Achterhoek liggen. Het ‘land van verrassingen’ en ‘onbedorven land’ hebben plaatsgemaakt voor ‘het geluk van Nederland’. De regio speelt in op de toenemende maatschappelijke aandacht voor geluk. In de Achterhoek vind je de ingrediënten die bijdragen aan gelukkig zijn, zo is het idee. Onder de kop ‘Geluk=onthaasten in de Achterhoek!’ staat: ‘Dwaal door een museum, bezoek een kasteel, blijf af en toe even stilstaan en verwonder je over al het moois. Al onthaastend ervaar je het geluk van de Achterhoek met volle teugen.’ Bladerend door het foldermateriaal valt me op hoe weinig de toeristische boodschap van de Achterhoek in de loop der jaren is gewijzigd. De wereld verandert en het taalgebruik verandert mee. Sommige dingen lijken echter hetzelfde te blijven, zoals dat bijzondere Achterhoek-gevoel. Maar het is nog steeds lastig onder woorden te brengen. Op basis van bijna zestig jaar regiopromotie wil ik wel een voorzet doen: de Achterhoek is een onbedorven land van verrassingen waar het geluk ‘m in de kleine dingen zit. Ik ben al overtuigd, nu die potentiële vakantiegangers nog.

Deze column is eerder gepubliceerd in de Achterhoek Nieuws-edities van 3 mei 2017

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Ik wil meer informatie

Bel mij terug

Bekijk alle columns