Porto per kabelbaan

In 2017 is Porto verkozen tot Europa’s beste toeristische bestemming. Wie vanuit de kabelbaan in Vila Nova de Gaia uitkijkt over de Portugese havenstad, begrijpt meteen waarom. Porto heeft ‘ansichtkaartwaarde’: je vindt er een fotogenieke rivier, karakteristieke bruggen en levendige boulevards. Kleurrijke huizen, steile straatjes en historische gebouwen zorgen voor een aantrekkelijk straatbeeld. Voeg daarbij de betaalbare horeca, de vriendelijke bevolking en een luchthaven waarop prijsvechters vliegen en het is duidelijk waarom Porto zo in de smaak valt.

Maar een kabelbaan in Porto, is dat niet wat overdreven? Zo’n transportmiddel hoort toch bij wintersportgebieden, waar je de skigondel neemt om naar de top van een berg te komen? In Porto kun je inderdaad niet skiën, maar de tweede stad van Portugal heeft sinds 2011 een eigen ‘flyover’, de Teleférico de Gaia. De kabelbaan brengt passagiers van de boulevard in stadsdeel Gaia over een afstand van 600 meter naar het bijna 60 meter hoger gelegen bovendek van de brug Ponte Dom Luís I. Het bespaart de inzittenden een inspannende wandeling naar boven, terwijl ze vanuit de gondel Porto in vogelvlucht kunnen aanschouwen. Het ritje duurt niet langer dan vijf minuten. Toch maken veel bezoekers er gebruik van – de kabelbaan van Porto is een attractie op zich geworden. Porto is niet de enige stad die heeft geïnvesteerd in een flyover. Ook steden als New York, Hong Kong, Rio de Janeiro, Londen, Barcelona en Koblenz hebben hun eigen gondelbaan. Meestal zit daar een toeristische doelstelling achter, maar deskundigen zien ook kansen voor de kabelbaan als duurzame ov-oplossing in grote steden. Transport door de lucht per draadstang heeft nu eenmaal voordelen ten opzichte van andere systemen: een kabelbaan is duurzaam, geluidsarm en veilig, terwijl het bestaande verkeer er geen last van heeft. Verder zijn de kosten van een flyover lager dan die van andere vervoerssystemen, of het nu gaat om investeringen, exploitatie of onderhoud. Daar komt bij dat passagiers dankzij een aparte ‘rijbaan’ nauwelijks wachttijd hebben. Ze kunnen comfortabel reizen en krijgen als toegift een panoramisch uitzicht over stad en ommeland.

Eigenlijk is het vreemd dat niet veel meer steden een kabelbaan hebben aangelegd. Weliswaar wordt regelmatig geopperd er eentje te laten bouwen, maar de initiatieven blijven meestal steken in de haalbaarheidsfase. Dat zien we ook in eigen land. Zo waren er plannen voor een flyover in Rotterdam, Groningen en Maastricht. Ook in Roosendaal, Venlo en Dronten is het idee genoemd. De initiatiefnemers wijzen vooral op de attractiewaarde van de kabelbaan – het zou de stad op de kaart zetten en een toeristische impuls geven. Jammer, want als milieuvriendelijk alternatief voor het reguliere openbaar vervoer liggen er juist kansen voor steden die hun CO2-doelstellingen willen halen. Dat geldt ook voor Porto dat vergeven wordt van vervuilende auto’s. Met het uitbreiden van het kabelbaannetwerk zouden behalve toeristen vooral de inwoners zijn gediend.

Deze column is eerder gepubliceerd in het boekje ‘Stedelijkheden: stukjes over de stad’ (2018), uitgegeven door Stichting Stad en Regio

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Ik wil meer informatie

Bel mij terug

Bekijk alle columns