Regionale luchthaven

Vliegen doe ik altijd vanaf Schiphol. Met de intercity vanuit Enschede ben je er zo. In iets meer dan twee uur sta je op Schiphol Plaza. Ik vind dat prima te doen. Vliegen kost nu eenmaal tijd – en dan kan zo’n treinreisje er ook nog wel bij. Bovendien: in de trein kun je de laatste dingen afhandelen, wat dommelen en alvast in de stemming komen. Streekgenoten die zich hard hebben gemaakt voor een burgerluchthaven Twente heb ik dan ook nooit begrepen. Eindelijk hebben ze nu wat ze willen: vliegveld Twente heeft vanaf vandaag officieel een civiele status, het is een ‘luchthaven van regionaal belang’. Dat klinkt stoerder dan het is, want er is ruimte voor slechts 20.340 vliegbewegingen per jaar. Het zal mij benieuwen of dat aantal ooit wordt gehaald.

Terug naar Schiphol. Als Tukker met Achterhoeks bloed hoef ik nooit lang te zoeken om me er thuis te voelen. Neem de nieuwe balies voor de paspoortcontrole op Schiphol: ze zijn gemaakt door interieurbouwer Stooff uit Eibergen. Eenmaal door de douane, kom je in het taxfree-gebied diverse winkelgevels tegen die zijn gebouwd of afgewerkt door Sorba Projects uit Winterswijk. En wie een broodje eet bij de Amsterdam Bread Company of een kop koffie drinkt bij Café Coco, zit in een stukje Oldenzaal: Kroeze Interieur heeft de inrichting van beide ruimtes voor zijn rekening genomen. Grote kans dat je bij de toiletten een schoonmaakkar van Asito ziet staan. De naam van het Almelose bedrijf staat niet meer voor ‘Alle Stof In Twente Opruimen’, maar voor ‘Alle Stof In Tempo Opruimen’. Op meerdere locaties op Schiphol hangen reclameschermen en geluidsinstallaties die worden geleverd en beheerd door Hecla Professional Audio & Video Systems uit Hengelo. Rokers die voor vertrek nog even een sigaretje willen opsteken, zijn welkom in de rokerscabine van Falco uit Vriezenveen. Uit hetzelfde dorp komt ook sprinklerinstallateur FIRE STOP Holland, die op Schiphol heeft meegewerkt aan de renovatie van Vertrekhal 2 en 3. En de uitbreiding van de E- en F-Pier had niet kunnen plaatsvinden zonder het vakmanschap van Voortman Steel Construction uit Rijssen en metaalbewerker Roelofs Metaal uit Nijverdal.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Voorbeeld: Spencer, een robot die de UT met de KLM en enkele andere partijen heeft ontwikkeld, begeleidt passagiers op de drukke luchthaven bij het overstappen. En dan hebben we het nog niets eens over alle hightech in de vliegtuigen die vanaf Schiphol de wereld over gaan. Voor menig Boeing of Airbus-toestel geldt ‘Twente Inside’. Koninklijke TenCate, Aeronamic en EMS uit Almelo en PM-AEROTEC uit Hengelo leveren hoogwaardige componenten voor de luchtvaartindustrie, terwijl Dutch-Shape uit Borne mallen maakt voor de productie van onderdelen voor vleugels en staartstukken. Als je het zo bekijkt, komt de aanwijzing van het vliegveld tussen Hengelo, Enschede en Oldenzaal als ‘luchthaven van regionaal belang’ aandoenlijk over. Want die regionale burgerluchthaven, die hebben we in Twente en de Achterhoek al lang. Hij ligt bij Amsterdam en zijn naam is Schiphol.

Deze column is eerder gepubliceerd in de Twentsche Courant Tubantia van 30 maart 2017

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Ik wil meer informatie

Bel mij terug

Bekijk alle columns